Hopp til hovedinnhold

I alt 34 forskere og institusjoner hjalp til med innsamling av datamateriale. Takket være dette samarbeid kunne man presentere resultater basert på et datasett som representerte den globale genetiske sammensetningen til ulv og hund.

Rapporten bygger på en omfattende analyse av et datasett bestående av kartlegging av hele arvematerialet fra ulver og hunder, en metode kalt helgenomsekvensiering.

Datamaterialet ble samlet inn fra store deler av ulvens globale utbredelsesområde. I alt DNA fra 1309 individer i hundeslekten, Canis.

I disse inkluderes 99 historiske ulveprøver og 95 hundeprøver fra ulike hunderaser.

Dataene er samlet fra nålevende bestander, historiske bestander basert på materiale fra universitetsmuseale samlinger, samt inkludering av allerede publiserte data fra tidligere studier.

I forskningsprosjektet gjennomførte man følgende studier:

• Fin-skala-studie av den genetisk strukturen til ulven som art
  • Analyse av norsk-svenske ulvers genetiske helse sammenlignet andre ulvebestander i verden
  • Ved hjelp av datasett fra de siste 200 år sammenlignet man den genetiske sammensetningen hos ulv i Norge, Sverige og Finland, før og etter den antatte utryddelsen av ulv i Fennoskandia
  • Forskerne undersøkte også hvorvidt de norsk-svenske ulvene har innblandet genetisk materiale fra flere kilder, inkludert hunder, ulike ulvestammer, og ulv holdt i svenske og finske dyreparker
  • Til sist testet man om norsk-svenske ulvegenomer fremviser tegn på lokal genetisk tilpasning til skandinavisk miljø

Vil du lese mer i detalj om hvilke analyser forskerne gjorde? Scan QR-koden for å få tilgang på hele rapporten!

Museum24:Portal - 2024.05.06